Az automata váltó karbantartása
Ha automata váltós autóval rendelkezünk, vagy automata váltós autót készülünk vásárolni az alábbi karbantartásokra célszerű felkészülnünk az autó már megszokott kopó alkatrészeinek cseréje mellett:
- Az automata váltó átlagos futásteljesítménye 300.000km.
- Az automata váltókban lévő olajat 60.000 km-ként cserélni szükséges.
- A csere során a váltóban lévő összes olajat, illetve ha lehet a szűrőt is cserélni kell és még extra az adalékanyag hozzáadása is szükséges.
- Mivel az olajszerviz nem olcsó mulatság és a csere is eléggé körülményes és hosszadalmas szervizfeladat, a tulajdonosok gyakran elmulasztják ezt a kötelességet.
- Ha használt autót vásárolunk, ne higgyünk az órának, ne higgyünk a szervizkönyvnek! Mindkettő manipulálható! A vásárlás után azonnali olajcserét végeztessen a váltóműben.
Milyen olajat használjak az automata váltóban?
Az automata váltókban lévő olajat 60.000 km-ként cserélni szükséges. Cserekor minden esetben a gyártó által előírt specifikációjú olajat szabad használni, ezt a jármű gépkönyvében találjuk meg.
Ugyanúgy ahogy a motorolaj esetében az automata váltó esetében sem szabad az olajat keverni más márkájú vagy specifikációjú olajat után tölteni.
Mit tegyünk hiba esetén?
Az első és legfontosabb ha valamilyen szokatlan hibajelenséget tapasztalunk váltás közben ne gondoljuk, hogy talán majd rendbe jön, és ne próbálgassuk, gyötörjük tovább a meghibásodott váltót. Ennek eredménye a gazdasági totálkár felé szokott közelíteni, ezért célszerű egyből szakemberhez fordulni.
Ha útközben tapasztaljuk a problémát, hívjunk autómentőt és automata váltó javításra szakosodott szervizbe szállíttassuk az autónkat.
A szerviz telefonszámát rögzítse a telefonjában oly módon, hogy azt évek múlva is megtalálja. Ha valamilyen hibajelenséget tapasztal egy gyors telefonos konzultációval jelentősen csökkenthetőek a várható költségek.
Javaslom, hogy akinek automataváltós autója van, jegyezze fel a váltó típusát, és a hozzá tartozó olaj specifikációját. Adott esetben jól jöhet ennek ismerete. Ugyanis van olyan gyártó, aki azonos évjáraton belül többféle automatát épít be.
Fontos tudni, hogy hidraulikus tengelykapcsolóval /konverter, wandler, turbina/ ellátott váltóban a hőmérséklet emelkedésével jelentősen emelkedik az olajszint. Ezért ha kevés az olaj, az elsősorban hidegen, induláskor okoz problémát, meleg állapotban kanyarban, emelkedőn, fekvőrendőr után, stb.
Tippek automata váltóval rendelkező autó vásárlásához
Az automata váltós autók vezetése komfortosabb és egyszerűbb a manuális váltóval rendelkező társaiknál. Hiszen vezetés közben nem kell vesződnünk a kuplung és sebességváltó kezelésével, ezért keresett tétel az extra listán használt autó vásárlása esetén is.
Egy nem megfelelően karbantartott, rossz állapotban lévő váltómű javítása viszont elég költséges tétel lehet, ennek a kockázatát a kiszemelt autó ellenőrzésekor az alábbi pár egyszerű vizsgálattal csökkenthetjük:
- Automata váltós autót mindig úgy vásároljunk, hogy az autót teljesen hideg, bemelegítetlen állapotban mi magunk indítsuk be!
- Fél perc járatás után induljunk meg, az alapjárati fordulatszám közeli fordulaton.
- A váltónak minden sebességfokozatot el kell váltania 2.200-as fordulatszám alatt!
- Üzem meleg állapotban menet közben nyomjunk padlógázt, ez az ún. KICKDOWN, ilyenkor a váltónak egy, vagy két sebességfokozatot vissza kell váltania.
- A váltásnak minden esetben finoman és gyorsan kell megtörténnie nem rángathat, nem üthet, nem csúszhat.